کد مطلب:188474 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:237

خویشتن داری مؤمن
حضرتش فرمود: تو را به پنج چیز سفارش می كنم: هر گاه به تو ظلم شد، ستم روا مدار و اگر به تو خیانت كردند، خیانت مكن و اگر دروغگویت خواندند، بخشم نیایی، و اگر ستایشت كردند شادمان نشوی و اگر بد گوییت كردند بیتاب مشو [1] .

امام فرمود: پیروان ما سه گونه اند: گروهی از آنها برای رسیدن به منافع شخصی، خود را پیرو ما دانسته ادعای اسلام می كنند، گروهی دیگر همچون شیشه بدون استقامتند و گروه سوم چون طلای نابند كه هر چه در آتش فرو رود، زیبایی و شكوه آنها بیشتر شود. [2] .



[ صفحه 58]



و نیز فرمود: مؤمن كسی است كه در هنگام رفاه و خوشی به گناه آلوده نشود و هنگامی كه خشمگین است، خشم، او را از سخن حق دور نسازد. مؤمن واقعی كسی است كه به هنگام قدرت، قدرتش او را به تعدی و تجاوز نكشاند و از حق خارج نكند. [3] .

امام باقر علیه السلام فرمود: روحیه ی تكبر در قلب كسی راه نمی یابد مگر این كه به همان اندازه در عقل و اندیشه ی او كاستی پدید آید چه كم باشد یا زیاد. [4] .

راستگویی موجب پاكیزگی عمل و نیت خیر باعث فزونی رزق است و هر كه با خانواده اش خوش رفتاری كند عمرش زیاد شود [5] .

امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند دوست دارد كه بندگانش دعا كنند و از او آسایش دنیا و آخرت را بخواهند، بویژه زمان این درخواست از نیمه های شب تا طلوع آفتاب است كه در این ساعات درهای رحمت الهی باز و حوائج و نیازها قرین به اجابت است و در



[ صفحه 59]



این ساعات ارزاق بندگان تقسیم می شود و مقتضی بر آمدن حاجات بزرگ بندگان و دفع گرفتاری های عظیم است [6] .


[1] اوصيك بخمس ان ظلمت فلا تظلم و ان خانوك فلا تخن و ان كذبت فلا تغضب و ان مدحت فلا تفرح و ان ذممت فلا تجزع.

[2] شيعتنا ثلاثة اصناف، صنف يأكلون الناس بنا و صنف كالزجاج ينم و صنف كالذهب الاحمر، كلما ادخل النار ازداد جودة.

[3] عن ابي جعفر عليه السلام قال: انما المؤمن الذي اذا رضي لم يدخله رضاه في اثم و لا باطل، و اذا سخط لم يخرجه سخطه من قول الحق و الذي اذا قدر لم تخرجه قدرته الي التعدي الي ما ليس له بحق.

[4] قال الباقر عليه السلام ما دخل قلب امري شيء من الكبر الا نقص من عقله مثل ما دخله من ذلك، قل ذلك او كثر.

[5] من صدق لسانه زكي عمله و من حسنت نيته زيد في رزقه و من حسن بره باهله زيد في عمره.

[6] قال الباقر عليه السلام ان الله عزوجل احب من عباده المؤمنين كل دعاء فعليكم بالدعاء في السحر الي طلوع الشمس فانها ساعة تفتح فيها ابواب السماء و تهب الرياح و تقسم فيها ارزاق و تقضي فيها الحوائج العظام.